تا اطلاع ثانوی ارسال سفارشات بیش از 15 کیلوگرم رایگان میباشد.

اسپرسو ایلیا

برشتکاری قهوه اسپرسو ایلیا

برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

فهرست مطالب

دز این سری از مطالب آموزشی اسپرسو ایلیا، به تفاوت قهوه تجاری و تخصصی می پردازیم. پس با ما همراه باشید.

تفاوت قهوه تجاری و تخصصی

تحقیقات معتبر نشان داده بسیاری از افراد قهوه تخصصی را برای نوشیدن انتخاب می‌کنند اما چرا؟

به راستی چه تفاوتی میان این دو نوع قهوه وجود دارد؟

در ادامه‌ی مطالب این صفحه با ما همراه باشید تا درباره تفاوت قهوه تجاری و تخصصی سخن بگوییم و اطلاعات مفیدی در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

تفاوت قهوه تجاری و تخصصی

بعضی از قهوه‌ها کیفیت بالایی دارند و در شرایط فوق العاده‌ای رشد می‌کنند. همچنین مراحل فرآوری این قهوه‌ها بادقت بسیار بالا انجام می‌شود و این قهوه‌ها سرانجام به قسمت‌های کوچک‌تر تبدیل شده و رست می‌شوند.

رست تخصصی در دستگاه رستر ۵ الی ۱۰ کیلیویی انجام می‌شود و معمولا رست قهوه‌های مناسب چندین هفته طول می‌کشد. گروهی از دانه‌ها دارای کیفیت پایین‌تری هستند و نواقصی را به همراه دارند و معمولا این دانه‌ها سبب تشکیل قهوه‌های درجه سه می‌شوند.

قهوه‌های تجاری قیمت نسبتا مناسبی دارند و معمولا دو گروه عربیکا و‌ ربوستا را شامل می‌شوند و در دسترس عام قرار می‌گیرند اما ترکیب صد در صد عربیکا نیز وجود دارد.

به‌طور کلی اگر نوشیدن قهوه‌ای با طعمی مناسب و کافئین بالا و تلخی زیاد را درنظر دارید می‌توانید از قهوه‌های تجاری استفاده کنید اما در بیشتر مواقع در قهوه ترکیب ربوستا و عربیکا مورد رضایت قرار می‌گیرد.

قهوه‌ی تخصصی اولین بار در سال ۱۹۷۴ با عنوان اسپشیال نام گذاری شد، و برای توصیف دانه‌هایی با بالاترین کیفیت و طعمی فوق‌العاده به کار برده میشد.

کشت دانه‌های قهوه تخصصی باکیفیت بالا در سه قاره اروپا، آسیا و آفریقا انجام می‌شود، و کشورهای آمریکا و برزیل بزرگترین تولیدکننده و صادرکننده قهوه در جهان هستند.

قهوه‌های تخصصی

قهوه‌های تخصصی مناسب کسانی است که می‌خواهند از طعم واقعی قهوه لذت ببرند. این قهوه‌ها قیمت بالایی دارند زیرا کشت، فرآوری و رست آن با دقت و تلاش و تمرکز هرچه بیشتر انجام می‌شود.

قهوه‌های تجاری طعم معمولی دارند اما شما با نوشیدن قهوه‌های تخصصی طعم‌ها و رایحه‌های مختلفی را حس می‌کنید و از چشیدن آن نهایت لذت را می‌برید.

جالب است بدانید قهوه‌های تجاری در مزارع بسیار بزرگ و وسیع کشت می‌شوند. این قهوه‌ها معمولا دانه‌های ربوستا را شامل می‌شوند، ربوستا که نوعی قهوه‌ی تجاری است ۳۰٪ قهوه بازار جهانی را شامل می‌شود.

این قهوه در برابر آفت مقاومت بالایی دارد و زودتر بار می‌دهد و نیاز به مراقبت و نگهداری ویژه و خاصی نیز ندارد و در ارتفاعات پایین‌تر کشت می‌شود.

دانه‌های عربیکا

گروهی از قهوه‌ها از دانه‌های عربیکا تشکیل می‌شوند، این دانه‌ها طعمی متفاوت را به شما ارائه می‌دهند و باعث می‌شوند طرفدار نوشیدن قهوه شوید.

دانه‌های عربیکا در ارتفاعات کشت می‌شوند که خاک حاصل خیز و نور بیشتری دارند به همین علت این دانه‌ها شیرینی طبیعی بالایی دارند.
تفاوت قهوه تجاری و تخصصی

کیفیت پایین‌ قهوه‌های تجاری چه دلایلی دارد؟

کیفیت نسبتا پایین قهوه‌های تجاری معمولا به دلیل رست عمده می‌باشد. همچنین یکی دیگر از دلایل کیفیت پایین دانه‌های این قهوه عدم جداسازی دانه‌های بی‌کیفیت و ناقص از دانه‌های مرغوب می‌باشد.

تقسیم‌بندی قهوه‌ها به دو دسته‌ی تجاری و تخصصی

از عوامل بسیار مهمی که باعث تقسیم‌بندی قهوه به دو صورت تجاری و تخصصی شده است می‌توان به دو مورد کیفیت دانه سبز قهوه و عطر طعم قهوه اشاره نمود اما باید توجه داشته باشید در نوع قهوه‌های تجاری میوه‌ها با دستگاه برداشت می‌شود و این عملیات بسیار سریع است و در مقایسه با دست‌چین کردن هزینه‌ی کمتری را دربر می‌گیرد و یکی دیگر از نکات منفی این روش این است که این عملیات توسط دستگاه انجام می‌شود و بدون بررسی کامل دانه‌های نارس، بیش از حد رسیده و دانه‌های قابل چیدن همگی باهم برداشت می‌شوند.

پروتکل کاپینگ چیست؟

شیوه‌ای ارائه شده توسط انجمن تخصصی جهانی قهوه که کیفیت‌سنجی و امتیازدهی قهوه‌های گوناگون را عهده‌دار است و پارامترهای ثابتی را دارا است با نام پروتکل کاپینگ شناخته می‌شود. باید بدانید به‌طور کلی قهوه‌های ترکیبی معمولا ترکیبی از چند نوع قهوه تجاری هستند و به‌عنوان مثال در این پروتکل امتیازی در حدود ۶۰ را دارا می‌باشند.
تفاوت قهوه تجاری و تخصصی

مختصری برای پایان…
آب و هوای مناطق مختلف روی عطر‌ و طعم قهوه تاثیرگذار است و سبب ایجاد تفاوت میان قهوه‌های مختلف می‌شود. به‌عنوان نمونه کلمبیا کشوری است که وابسته به شرایط آب و هوایی خود می‌تواند طعم و عطرهای متنوعی را در قهوه ارائه دهد و همچنین قهوه‌های تک خاستگاه زیادی از کلمبیا ارائه می‌شود که طعم‌هایشان با یکدیگر متفاوت است. باید بدانید در مجموع نمی‌توان گفت قهوه تخصصی بسیار عالی است و یا قهوه تجاری مطلقا بد است و هر شخصی باتوجه به نیاز خود و با در نظر گرفتن بودجه باید ویژگی‌های قهوه‌ها را بررسی کرده و تصمیم به انتخاب یکی از انواع قهوه‌ها بگیرد.
برای دیدن انواع قهوه های باکیفیت به فروشگاه اسپرسو مراجعه کنید و برای خرید عمده میتوانید با کارشناسان ما تماس بگیرید و یک خرید با کیفیت را تجربه کنید و مشتری ثابتفروشگاه اسپرسو شوید.

سوالات متداول

پاسخ به سوالات متداول در خصوص این مقاله

[wp-faq-schema accordion=1]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
فروشگاه
علاقه مندی ها
0 موارد محصول
حساب کاربری من