تا اطلاع ثانوی ارسال سفارشات بیش از 15 کیلوگرم رایگان میباشد.

اسپرسو ایلیا

برشتکاری قهوه اسپرسو ایلیا

برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

قهوه شیرین و انواع آن

فهرست مطالب

در حالیکه درصد بسیار زیادی از علاقمندان قهوه، طعم تلخ آن را میپسندند؛ بسیاری از افراد نیز به دلیل همین طعم تلخ از مصرف قهوه خودداری میکنند. اینگونه افراد معمولا به دنبال قهوه شیرین هستند. در این مقاله به بررسی این موضوع میپردازیم که آیا قهوه شیرین وجود دارد و در صورت وجود به معرفی قهوه های شیرین میپردازیم.

آیا دانه قهوه شیرین وجود دارد؟

شاید برای شما سوال باشد که آیا دانه قهوه شیرین وجود دارد؟ پاسخ این سوال این است که بله، برخی از دانه‌های قهوه به طور ذاتی دارای طعم شیرینی هستند. این طعم شیرینی به دلیل وجود کربوهیدرات‌ها در دانه‌های قهوه است که در فرآیند برشته‌کاری تبدیل به قند می‌شوند. برخی از کربوهیدرات‌ها مانند ساکاروز قابل حل در آب هستند و در نوشیدنی قهوه حس می‌شوند. برخی دیگر مانند ارابینوس قابل حل در آب نیستند ولی در عطر و طعم قهوه تأثیر دارند.

قهوه عربیکا یا روبوستا؟کدام شیرین تر است؟

دانه‌های قهوه معمولا به دو نوع عربیکا و روبوستا تقسیم می‌شوند. دانه‌های عربیکا دارای طعم ملایم‌تر، عطر بیشتر و کافئین کمتری هستند. دانه‌های روبوستا دارای طعم تلخ‌تر، عطر کمتر و کافئین بیشتری هستند. بین این دو نوع، دانه‌های عربیکا معمولا شیرین‌تر هستند چون میزان ساکاروز آنها دو برابر دانه‌های روبوستا است. بنابراین، اگر دنبال دانه قهوه شیرین هستید، بهتر است از دانه‌های عربیکا استفاده کنید.

البته طعم شیرینی دانه‌های قهوه فقط به نوع آنها بستگی ندارد. بلکه به فرآیندهای کشت، برداشت، خشک‌کاری، برشته‌کاری و ذخیره‌سازی آنها نیز بستگی دارد. برای مثال، دانه‌های قهوه که در ارتفاعات بالا کشت می‌شوند، دارای طعم شیرین‌تری هستند چون دارای قند بیشتری هستند. همچنین دانه‌های قهوه که با روش خشک خشک‌کاری می‌شوند، دارای طعم شیرین‌تری هستند چون قند آنها حفظ می‌شود. علاوه بر این، دمای و زمان برشته‌کاری دانه‌های قهوه نیز بر طعم شیرینی آنها تأثیر دارد. معمولا دانه‌های قهوه که با دمای پایین‌تر و زمان کمتر برشته می‌شوند، دارای طعم شیرین‌تری هستند چون قند آنها کمتر تخریب می‌شود.

به طور خلاصه، می‌توان گفت که دانه قهوه شیرین وجود دارد و طعم شیرینی آن به دلیل وجود کربوهیدرات‌ها در دانه‌های قهوه است. برای انتخاب دانه قهوه شیرین، بهتر است از دانه‌های عربیکا که با روش خشک خشک‌کاری شده‌اند و با دمای پایین‌تر و زمان کمتر برشته شده‌اند استفاده کنید.

آیا قهوه شیرین است؟ چرا بعضی از قهوه ها شیرین اند؟

همانطور که پیش تر نیز اشاره کردیم، بر اساس تحقیقات صورت گرفته متخصصان حوزه قهوه، حدود 50% از دانه های سیز قهوه از کربوهیدرات ها تشکیل شده است. کربوهیدرات ها انواع گونانی دارند. برخی از انواع قندهای موجود در دانه های قهوه ساکاروز، گلوکز و گالاکتوز نام دارند. این قندها به صورت کامل قابلیت حل شدن در آب ندارند و تنها درصد کمی از آنها در آب محلول است. به همین دلیل طعم شیرینی که حس میشود زیاد نیست.

قهوه شیرین

قهوه شیرین

بررسی قهوه عربیکا از نظر طعم شیرین

قهوه عربیکا یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین انواع قهوه است که بیش از ۶۰ درصد تولید جهانی قهوه را تشکیل می‌دهد. قهوه عربیکا دارای طعم ملایم‌تر، عطر بیشتر و کافئین کمتری نسبت به قهوه روبوستا است. همچنین قهوه عربیکا دارای طعم شیرین‌تر نسبت به قهوه روبوستا است که باعث جذابیت آن برای بسیاری از علاقه‌مندان به قهوه شده است.

طعم شیرین قهوه عربیکا به دلیل وجود ساکاروز یا قند خالص در دانه‌های آن است. ساکاروز یک کربوهیدرات قابل حل در آب است که در فرآیند برشته‌کاری دانه‌های قهوه تجزیه شده و طعم شیرین و خوشایند به نوشیدنی قهوه می‌دهد. مقدار ساکاروز در دانه‌های عربیکا حدود دو برابر مقدار ساکاروز در دانه‌های روبوستا است. بنابراین، قهوه عربیکا شیرین‌تر از قهوه روبوستا است.

عوامل تأثیرگذار بر طعم شیرین دانه قهوه

البته طعم شیرین قهوه عربیکا فقط به مقدار ساکاروز بستگی ندارد. بلکه به فرآیندهای کشت، برداشت، خشک‌کاری، برشته‌کاری و ذخیره‌سازی دانه‌ های آن نیز بستگی دارد. بطور کلی، هرچقدر فرآیندهای مذکور باعث حفظ یا افزایش سطح ساکاروز در دانه‌ های قهوه شود، طعم شیرین قهوه عربیکا نیز بهتر خواهد شد.

  • ارتفاع: دانه‌ های قهوه کشت شده در ارتفاعات بالاتر، دارای سطح ساکاروز بالاتر هستند. این به دلیل این است که در ارتفاعات بالاتر، دمای هوا پایین‌ تر است و رشد گل و محصول کندتر می‌شود.این باعث می‌شود که دانه‌ های قهوه بتوانند بیشترین مقدار ساکاروز را در خود ذخیره کنند. بطور مثال، قهوه عربیکا کشت شده در کلمبیا که ارتفاع آن بین ۱۲۰۰ تا ۲۰۰۰ متر است، دارای طعم شیرین و ملایمی است.
  • روش خشک‌کاری: روش خشک‌کاری دانه‌ های قهوه نیز بر سطح ساکاروز آن ها تأثیر دارد. روش خشک‌کاری به دو صورت خشک‌کاری خورشیدی و خشک‌کاری مکانیکی انجام می‌شود. در روش خشک‌کاری خورشیدی، دانه‌ های قهوه را بر روی سطح صاف و تخت گسترده و به مدت چند هفته تحت تأثیر نور و حرارت خورشید قرار می‌دهند. در روش خشک‌کاری مکانیکی، دانه‌ های قهوه را در دستگاه‌ های خشک‌ کن با دمای بالا و زمان کمتر خشک می‌کنند. بطور کلی، روش خشک‌ کاری خورشیدی باعث حفظ یا افزایش سطح ساکاروز در دانه‌ های قهوه می‌ شود، در حالی که روش خشک‌ کاری مکانیکی باعث کاهش سطح ساکاروز در دانه‌ های قهوه می‌ شود . بنابراین، قهوه عربیکا خشک شده به روش خورشیدی شیرین‌ تر از قهوه عربیکا خشک شده به روش مکانیکی است.
  • درجه برشته‌ کاری: درجه برشته‌ کاری دانه‌ های قهوه نیز بر سطح ساکاروز آن ها تأثیر دارد. درجه برشته‌ کاری به رنگ و حالت دانه‌ های قهوه پس از فرآیند برشتن اطلاق می‌ شود. درجات برشته‌ کاری از سبز (خام) تا سفید (سوخته) متغیر هستند. بطور کلی، هرچقدر درجه برشته‌ کاری پایین تر باشد، سطح ساکاروز در دانه‌ های قهوه بالاتر خواهد بود. این به دلیل این است که در فرآیند برشتن، ساکاروز تجزیه شده و به مولکول‌ های کوچکتر تبدیل می‌ شود. این مولکول‌ های کوچکتر باعث ایجاد رنگ قهوه‌ ای و طعم تلخ در دانه‌ های قهوه می‌ شوند. بنابراین، قهوه عربیکا برشته شده به درجه پایین (روشن) شیرین‌ تر از قهوه عربیکا برشته شده به درجه بالا (تیره) است.
  • روش ذخیره‌ سازی: روش ذخیره‌ سازی دانه‌ های قهوه نیز بر سطح ساکاروز آن ها تأثیر دارد. روش ذخیره‌ سازی به دو صورت ذخیره‌ سازی خام و ذخیره‌ سازی برشته شده انجام می‌ شود. در روش ذخیره‌ سازی خام، دانه‌ های قهوه را پس از خشک‌ کاری و قبل از برشتن، در کیسه‌ های چند لایه یا کانتینر های مخصوص نگهداری می‌ کنند. در روش ذخیره‌ سازی برشته شده، دانه‌ های قهوه را پس از برشتن، در بسته‌ های چند لایه یا جعبه های مخصوص نگهداری می‌ کنند. بطور کلی، روش ذخیره‌ سازی خام باعث حفظ یا افزایش سطح ساکاروز در دانه‌ های قهوه می‌ شود، در حالی که روش ذخیره‌ سازی برشته شده باعث کاهش سطح ساکاروز در دانه‌ های قهوه می‌ شود. این به دلیل این است که در روش ذخیره‌ سازی خام، دانه‌ های قهوه در برابر نور، حرارت، رطوبت و اکسیژن محافظت می‌ شوند و فرآیند تجزیه ساکاروز کندتر می‌ شود. در حالی که در روش ذخیره‌ سازی برشته شده، دانه‌ های قهوه در برابر این عوامل حساس تر هستند و فرآیند تجزیه ساکاروز سریعتر می‌ شود. بنابراین، قهوه عربیکا ذخیره شده به روش خام شیرین‌ تر از قهوه عربیکا ذخیره شده به روش برشته شده است.
عوامل تاثیرگذار بر طعم شیرین قهوه

عوامل تاثیرگذار بر طعم شیرین قهوه

با توجه به مطالب گفته شده، می‌ توان نتیجه گرفت که قهوه عربیکا یک نوشیدنی شیرین و خوشمزه است که با توجه به فرآیندهای مختلف کشت، برداشت، خشک‌ کاری، برشته‌ کاری و ذخیره‌ سازی دانه‌ های آن، طعم و عطر متفاوتی دارد. اگر شما هم علاقمند به قهوه عربیکا هستید، می‌ توانید با تغییر درجات و روش های مذکور، طعم و عطر مورد نظر خود را پیدا کنید.

تاثیر روش های دم کردن قهوه بر طعم شیرین آن

روش های دم کردن قهوه می‌ توانند تاثیر زیادی بر شیرین بودن طعم قهوه داشته باشند. به طور کلی، روش های دم کردن قهوه را می‌ توان به سه دسته تقسیم کرد: غوطه‌ وری، فشار و چکانه‌ ای. هر یک از این روش ها با تجهیزات خاص خود، دم‌ آوری می‌ کنند و نقاط قوت و ضعف مخصوص به خود را دارند.

فرنچ پرس ، ایروپرس و کلدبرو

روش غوطه‌ وری شامل فرنچ پرس، ایروپرس و قهوه کلدبرو است. در این روش، دانه های قهوه آسیاب شده با آب داغ یا سرد در یک محفظه قرار می‌ گیرند و بعد از مدت زمان معین، با استفاده از یک فیلتر، جدا می‌ شوند. این روش باعث می‌ شود که قهوه حاصل شده کامل و پُربُدِه باشد و تمام عصاره های قهوه را در خود جای داده باشد. اما این روش ممکن است باعث شود که قسمت های نامطلوب قهوه نظیر چربی، اسید و کافئین نیز به قهوه منتقل شوند و طعم قهوه را تلخ کنند.

اسپرسو و موکا پات

روش فشار شامل اسپرسوساز و موکا پات است. در این روش، آب داغ با فشار بالا از روی دانه های قهوه آسیاب شده عبور می‌ کند و عصاره گیری می‌ شود. این روش باعث می‌ شود که قهوه حاصل شده تمرکز بالایی از عصاره های قهوه داشته باشد و لایۀ کرم رنگی روی سطح آن تشکیل شود. اما این روش نیز ممکن است باعث شود که بخش های تلخ قهوه نظیر چربی و کافئین به مقدار زیاد به قهوه منتقل شوند.

دریپ کافی ، کمکس ، سایفون و قطه چکان

روش چکانه‌ ای شامل دریپ کافی، کمکس، سایفون و قطره چکان است. در این روش، آب داغ به صورت قطرۀ چکان یا جارۀ نازک از روی دانۀ های قهوه آسیاب شده عبور می‌ کند و با استفاده از یک فیلتر، عصاره گیری می‌ شود. این روش باعث می‌ شود که قهوه حاصل شده سبک و شفاف باشد و بخش های تلخ قهوه نظیر چربی و کافئین به مقدار کمتر به قهوه منتقل شوند. اما این روش نیز ممکن است باعث شود که بخش های شیرین و ترش قهوه نظیر اسید و قند به مقدار کمتر به قهوه منتقل شوند .

بنابراین، برای داشتن طعم شیرین تر در قهوه، باید روش دم کردن مناسب را انتخاب کنید. به طور کلی، روش های چکانه‌ ای برای داشتن طعم شیرین تر مناسب تر هستند. البته عوامل دیگری نظیر نوع و رست دانۀ قهوه، درجۀ آسیاب، دما و زمان عصارۀ گیری نیز بر طعم قهوه تاثیر دارند.

انواع قهوه شیرین

انواع قهوه شیرین

چرا بعضی ها به قهوه شکر اضافه میکنند؟

قهوه نیز مانند خیلی از مسائل دیگر سلیقه‌ای و ذائقه ای است. شکر ماده‌ای  بسیار مضر است و اصلا برای سلامتی انسان مفید نیست. اما بعضی از افراد نمیتوانند متحمل طعم بسیار تلخ قهوه شوند. پس به قهوه خود شکر اضافه می‌کنند.

دانه های قهوه یا نوشیدنی قهوه ماده‌ی خوراکی ای پر زحمت است و طوری نیست که طی چند دقیقه تولید شود و پس از تلاش سرسختانه طی روزها، ماه‌ها رشد کرده و در دسترس عموم قرار میگیرد. همیشه سعی بر این است که بهترین عطر و طعم ممکن ارائه شود. در مرحله کشت دانه های قهوه همیشه  بهترین دانه قهوه، بهترین خاک، بهترین شرایط آب و هوایی انتخاب می‌شود. و در زمان فرآوری، بهترین و با کیفیت‌ترین روش موجود انتخاب مورد استفاده قرار‌ میگیرد. رستر ها همیشه نهایت تلاش خود را به کار میگیرند تا بهترین پروفایل رست را روی قهوه‌ها اجرا نمایند و همچنین باریستاها نهایت تلاش خود را برای تهیه قهوه با کیفیت بسیار بالا به کار میگیرند و وقتی افراد شکر را به نوشیدنی قهوه اضافه میکنند موجب برهم خوردن تعادل عطر و طعم قهوه میشود و طعمی بد و غیر اصل پدید می آورد.

راهکارهای شیرین کردن قهوه بدون شکر

شما میتوانید از ترفندهای زیر برای شیرین کردن طعم قهوه خود بدون افزودن شکر استفاده کنید:

  • با افزودن تنها یک یا دو قاشق چایخوری آب هویج می توان طعم قهوه را به طور کل تغییر داد و موجب شیرین شدن طعم قهوه شود.
  • افزودن عسل به قهوه نه تنها موجب شیرین شدن طعم قهوه میشود بلکه عسل ، دارای خواص ضد باکتری ، ضد قارچ و ضد میکروب است و بسیار برای سلامتی بدن انسان ها مفید است.
  • افزودن خامه علاوه بر این که موجب شیرین شدن قهوه می شود بلکه به قهوه بافت خامه ای و نرم می دهد شیری‌که درون خامه وجود دارد دارای مقادیری از مولکول های لاکتوز‌ که نوعی کربوهیدرات است میباشد که موجب کاهش تلخی قهوه و میشود قهوه ای‌خوش عطر با طعمی خاص و متفاوت را ارائه میدهد.
  • تنها با افزودن یک یا دو قاشق مرباخوری پودر کاکائو به قهوه  علاوه بر کاهش تلخی قهوه طعمی شکلاتی و بی نظیر به قهوه میدهد . همچنین پودر کاکائو دارای  مقادیر بسیار فراوان آنتی اکسیدان است که باعث افزایش سلامت بدن میشود.
  • شیر بادام دارای مقادیر بالایی کلسیم است و به چربی شیر گاو نیست این ماده خیلی برای بدن مفید است و موجب تبدیل  قهوه به یک نوشیدنی بسیار شیرین و مقوی و دلچسب میشود.
  • افزودن روغن نارگیل به قهوه ، نوشیدنی قهوه را شیرین و کرمی میکند. نارگیل یک گزینه بسیار مناسب برای تامین انرژی لازم برای روز های  پرکار است.

انواع قهوه شیرین

نوعی از قهوه شیرین موکا است که ترکیبی از اسپرسو و شیر و شکلات است بعضی ها به آن خامه ی هم زده شده هم اضافه میکنند. قهوه بن بن هم نوع دیگری از قهوه شیرین است که طرفداران بسیار زیادی دارد. ترکیبی از اسپرسو و شیر غلیظ و شیرین‌ است.

قهوه فراپه نوعی دیگر از قهوه شیرین است.ترکیبی از قهوه اسپرسو با شربت طعم‌دار، شیر سرد، یخ و خامه هم زده‌ شده است. کاپوچینو نیز نوعی دیگر است کاپوچینو از مقدار کمی اسپرسو با یک لایه شیر بخارپز شده و فوم شیر تهیه میشود. برای شیرین‌تر شدن طعم آن میتوان مقداری پودر شکلات نیز اضافه کرد.

خواص قهوه شیرین:

  • قهوه تلخ طبع  سرد و خشکی دارد و کالری یک فنجان قهوه تلخ چیزی در حدود ۲ تا ۵ کالری است.
  • قهوه تلخ موجب کاهش خستگی  و افزایش هوشیاری  میشود
  • دلیل آن وجود کافئین است که یکی از رایج‌ترین مواد روان‌گردان در دنیا است.
  • کافئین یکی نوع ماده  طبیعی است که خاصیت چربی‌سوزی و کاهش وزن دارد
  • کافئین موجب تحریک سیستم عصبی می‌شود

آیا شکر خواص قهوه را از بین میبرد؟!

یکی از بهترین و مفید ترین خواص و مزایای قهوه این است که باعث ثابت ماندن سطح قند خون و کاهش ابتلا به دیابت نوع دو می‌شود. این ویژگی به آنتی‌اکسیدان‌های موجود در قهوه هم ربط دارد. شیرین کردن قهوه کار خوبی است بد و مضر است اما نباید قهوه را به یک دسر تبدیل کرد این خوبی نیست. مصرف متعادل شکر با قهوه اختلالی در کاهش خطر ابتلا به دیابت به وجود نمی آورد.

روش هایی دیگر برای شیرین کردن قهوه:

  • اگر طعم تند را در قهوه ترجیح میدهید از دارچین استفاده کنید. این ادویه دارای طعم شیرین فوق‌العاده‌ای است و همچنین خیلی مفید است. همچنین موجب افزایش مقدار قند خون نمی‌شود. و برای افرادی مبتلا به دیابت مناسب است و ضرری ندارد
  • باعث افزایش سوخت‌وساز در بدن میشود و باعث سریع‌تر کالری سوزاندن میشود. این ادویه هندی باعث کنترل میل بع مصرف قند میشود.
  • سرعت هضم غذا را کاهش میدهد و موجب سیر بودن به مدت طولانی میشود.
  • یک قاشق چای‌خوری دارچین برای یک فنجان قهوه کافی میباشد.
  • یکی دیگر از این موارد وانیل است که دارای مقادیری آنتی‌اکسیدان‌ است که از بدن در برابر سموم محافظت می‌کند.خاصیت ضد التهاب داره و موجب کاهش کلسترول میشود.

از شما بابت همرایتان تا انتهای مقاله قدر دانی میکنیم و امیدواریم با تولید اطلاعات خوب و دقیق سطح علمی شما و خودمان را بالا ببریم و در خرید انواع قوه های خوشمزه یک فرد متخصص برای خودمان باشیم.

سوالات متداول

پاسخ به سوالات متداول در خصوص این مقاله

[wp-faq-schema accordion=1]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
فروشگاه
علاقه مندی ها
0 موارد محصول
حساب کاربری من