تا اطلاع ثانوی ارسال سفارشات بیش از 15 کیلوگرم رایگان میباشد.

اسپرسو ایلیا

برشتکاری قهوه اسپرسو ایلیا

برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

انواع دانه های قهوه

فهرست مطالب

انواع دانه های قهوه

اگر میخواید با انواع دانه های قهوه آشنا شوید در این مقاله با ما همراه باشید. دانه های قهوه در میوه های توت قرمز رنگ یافت شده است و اولین بار افراد در قرن ۹ متوجه خواص آن از جمله انرژی زایی و بی خوابی شده اند پس از روغن پر مصرف ترین خوراکی دنیا و اولین نوشیدنی جهان قهوه میباشد، بهترین قهوه ها در برزیل کلمبیا اتیوپی هندوراس یافت می شود زیرا شرایط آب و هوایی بسیار مناسبی جهت رشد صحیح قهوه را دارا میباشد، دانه های قهوه انواع مختلفی دارند و هر کدام عطر و طعم خاص خود را دارند و هر فرد با توجه به ذائقه خود باید قهوه ی مناسب را انتخاب کند، انتخاب صحیح بسیار مهم است زیرا در غیر این صورت ممکن است از چشیدن آن قهوه لذت کافی را نبرید، در این مقاله قصد داریم چند نوع از دانه های قهوه را به شما همراهان عزیز معرفی کنیم و ویژگی هایشان را بررسی کنیم تا انتخاب برای شما راحت تر شود همراه ما باشید.

گونه های زیادی از دانه های قهوه کشف شده است اما در این مقاله به چند نوع از آنها می پردازیم. دانه های قهوه  از چند نوع درخت مثل عربیکا و ربوستا و لیبریکا و اکسلسا و بوربن و کاتیمور و جکسون و کنت و ژامبر و‌ماراتاکو و موکا یا موخا بوجود می آید که هر کدام ویژگی های منحصر به فردی دارند.

بیش از ۱۰۰ نوع گیاه قهوه در جهان کشف شده اما در جهان بیشتر عربیکا و ربوستا مورد استفاده قرار میگیرد و لیبریکا خیلی رایج نیست هر کدام از این چند نوع دانه قهوه تفاوت هایی دارند، اما محلی که قهوه در آن کشت میشود هم روی طعم قهوه تاثیر گذار است پس مسلما دانه های قهوه در کشور اندونزی و کنیا با هم فرق هایی دارند.شنیدنی است که قهوه در حدود ۷۰ کشور جهان کشت میشود.

 انواع دانه های قهوه

انواع دانه های قهوه را با ما همراه باشید تا بررسی کنیم:

ربوستا (Robusta)

به تلخ بودن و کافئین بالا معروف است دانه های ربوستا (Robusta) بزرگ و گرد است در ارتفاعات پایین کشت میشود در حدود ۸۰۰ الی ۹۰۰ متر از سطح زمین  به آفات و بیماری های گیاهی مقاوم است و بیشتر در برزیل و اندونزی کشت میشود.

عربیکا (Arebica)

از معروف ترین و محبوب ترین قهوه ی جهان شناخته شده است و حدود ۶۰٪ قهوه ی کل جهان را به خود اختصاص داده است نگهداری از درختان آن کار آسانی است و مراقبت خاصی لازم نیست برای کشت دانه های عربیکا مناطق مرتفع خاک حاصل خیز و نور کافی و بارش فراوان شرایط خیلی مناسبی را فراهم میکند و معمولا در ارتفاعات ۸۰۰ الی ۲۰۰۰ متری کشت میشود و به قهوه ی کوهی معروف است.به دلیل کوتاهی قد درختان برداشت این دانه ها بسیار آسان است.

همچنین این درختان به آفات مقاوم نیستند و کاشت آن ها باید در شرایطی ویژه انجام گیرد و در محیط های جداگانه زیرا اگر درختان و گیاهان اطراف بیماری یا آفت داشته باشند امکان سرایت سریع به آن ها وجود دارد.

لیبریکا (Liberica)

در اواخر سال ۱۸۰۰ میلادی کشف شد معمولا لیبریکا در فیلیپین یافت میشود و رایحه ای ترکیبی از دودی و چوب و گل و میوه را به مشام می رساند جزو دانه های سخت میباشد و اندازه های دانه هایش بزرگ می باشد و شکلی نامنظم دارد.

اکسلسا (Excelsa)

بسیار با دانه های دیگر متفاوت است جزو خانواده ی لیبریکا محسوب میشود بادامی شکل است و معمولا به صورت ترکیبی با دانه های دیگر مصرف میشود تا طعم قوی تری را ارائه دهد اما به تنهایی طعمی ملایم و سبک دارد اما در کل خیلی رایج نیست و طرفداران زیادی ندارد و فقط ۷٪ از قهوه ی کل جهان را شامل میشود و معمولا در جنوب شرقی آسیا یافت میشود کافئین بسیار پایینی دارد و در ارتفاع ۱۰۰۰ الی ۱۳۰۰ متر از سطح زمین کشت میشود.

بوربن (Bourbon)

اولین بار در فرانسه کشف شد اما اکنون در قاره آمریکا و آفریقا یافت می شود و این گیاه تعداد دانه های زیادی تولید میکند بسیار خوش طعم است و‌ رنگ کاراملی بسیار زیبایی دارد.

کاتیمور (Catimor)

بیشتر در هند و نیکاراگوئه یافت میشود و طعمی ترش دارد.

جکسون (Jackson)

معمولا در رواندا کشت میشود و طعمی مشابه بوربن دارد قهوه های این نوع دانه بسیار خوش طعم و با کیفیت هستند و نوشیدن یک فنجان از قهوه ی جکسون بسیار دلپذیر است البته این را هم در نظر بگیریم که کمی اسیدیته است.

کنت (Kent)

ابتدا در سال ۱۹۲۰ میلادی در هند کشف شد و سپس توسعه یافت و طعمی تند و تیز و در عین حال سبک دارد.

موکا یا موخا (Mocca) (Mokha)

در حال حاضر در یمن و هاوایی کشت میشود و طعمی شکلاتی دارد.

ماراکاتو (Maracatu)

در ارتفاعات آمریکای مرکزی کشت میشود طعمی اسیدی و لذیذ دارد و ترکیبی از چند نوع قهوه است و اندازه ی قهوه ها نسبتا بزرگ است.

ژامبر (Jember)

اولین بار در سال ۱۹۴۰ میلادی کشف شد جزو دانه های بومی اندونزی محسوب میشود ترکیبی است بسیار غنی و مقوی است و مقاومت بسیار بالایی در برابر آفات و مشکلات و بیماری های گیاهی دارد از بو و عطر و طعم آن کاملا کارامل و شکر قهوه ای مشهود است.

سوالات متداول

پاسخ به سوالات متداول در خصوص این مقاله

[wp-faq-schema accordion=1]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
فروشگاه
علاقه مندی ها
0 موارد محصول
حساب کاربری من