تا اطلاع ثانوی ارسال سفارشات بیش از 15 کیلوگرم رایگان میباشد.

اسپرسو ایلیا

برشتکاری قهوه اسپرسو ایلیا

برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

دنیای شگفت انگیز قهوه

فهرست مطالب

دنیای شگفت انگیز قهوه
ما در این مطلب قصد داریم در مورد چرخه طعمی قهوه اطلاعات مفیدی به شما ارائه دهیم و اینک به شما عزیزان پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای مطالب این مقاله همراه ما باشید.

مفهوم طعم قهوه
ابتدا به مفهوم طعم قهوه می‌پردازیم. بیان طعم، با استفاده از کلمات، کار بسیار سختی است و باعث می‌شود حس واقعی افراد بیان نشود. یکی از ویژگی‌های مواد غذایی، طعم آن است که این طعم متشکل از بو و مزه بوده و در بدن انسان باعث ایجاد احساس خوشایندی می‌گردد. به‌طور مثال وقتی یک آدامس نعنایی می‌خوریم خنکی، مزه و بوی آدامس را حس می‌کنیم. پس طعم، از حس بویایی و چشایی ما تشکیل شده است. البته فراموش نکنید که برای هر‌ چیزی چرخه طعمی وجود دارد که به ما اطلاعات بسیار خوبی برای تجزیه و تحلیل آن می‌دهد.

دنیای شگفت انگیز قهوه

چرخه طعمی قهوه چیست؟
چرخه طعمی قهوه براساس لغت‌نامه حسی جهانی تحقیقات قهوه (World Coffee Research Sensory Lexicon) طراحی شده و مرجعی استاندارد برای دوستداران قهوه است. در این چرخه هر ویژگی یک تعریف کلی داشته و هر جزء از این چرخه مشخصه‌های خاصی را دارا است. باید توجه داشته باشید در چرخه طعمی قهوه عطر و طعم به بهترین نحو ممکن به‌کار رفته و مصرف‌کننده می‌تواند به واژه‌نامه Lexicon جهت توصیف ویژگی‌ها مراجعه کند. چرخه طعمی قهوه منبعی عالی برای تسترهای حرفه‌ای بوده و این چرخه بسیاری از ابهامات موجود در برخی موارد را به‌صورت کامل برطرف می‌کند.

بررسی چرخه‌ای رنگارنگ
در این چرخه رنگارنگ هر یک از رنگ‌ها نماینده یک طعم از قهوه هستند. طراحی و تنوع رنگی این چرخه باعث می‌شود شما غرق در این چرخه بشوید و با اشتیاق راجب آن مطالعه کنید. سعی کنید به رنگ و کلمات این چرخه توجه کنید و با طعم قهوه‌ها بیش‌تر آشنا شوید.

لذت چشیدن قهوه
در این مرحله تمام توجه خودتان را روی لذت بردن در چشیدن فنجانی قهوه متمرکز کنید و به این مورد توجه داشته باشید که تنها باریستاهای ماهر نمی‌توانند این‌کار را انجام دهند و شما نیز به‌عنوان فردی عادی و تازه وارد می‌توانید این تست را انجام دهید. نوشیدن قهوه به شما کمک می‌کند تا از طریق طعم و بوهای متفاوت قهوه، در چشیدن و تست آن ماهر شوید. از آسیاب کردن قهوه تا آماده شدن آن عطر و مزه آن را آزمایش کنید و در زمان آسیاب کردن و دم آوردن قهوه دقت و تمرکز خود را بالا ببرید زیرا در این هنگام شما بیش‌تر از هر وقت دیگری عطر و طعم قهوه را حس خواهید کرد همچنین وقتی طعم قهوه‌های مختلف و متفاوت را بررسی کردید به چرخه طعمی بروید و ویژگی‌های مختلف قهوه را برحسب داده‌های دریافتی خود مقایسه کنید.

دنیای شگفت انگیز قهوه

از قسمت مرکزی چرخه شروع کنید
در مرکز چرخه طعمی قهوه، طعم و مزه‌های عمومی قرار دارد و هرچه به سمت خارج این چرخه حرکت کنیم قهوه فوق‌العاده‌تری ارائه خواهیم داد. در رابطه با این موضوع به‌عنوان نمونه هنگامی که یک قهوه اتیوپی را تست می‌کنیم و طعم میوه‌ای آن را احساس می‌کنیم، می‌توانیم با مراجعه به چرخه طعمی قهوه متوجه شویم این طعم در کدام شاخه از طعم‌ها قرار دارد و چه مقدار باید پیش رویم تا به طعم موردنظر خود دست یابیم.

زبان جهانی را یاد بگیریم!
در سراسر دنیا باریستاهای مختلفی وجود دارند که همگی علاقه دارند درباره‌ی قهوه تجزیه و تحلیل کنند واطلاعات مفیدی درباره قهوه بدست بیاورند. از این رو از واژگانی جهانی برای قهوه استفاده می‌شود تا در تمامی کشورها از آن به‌صورت یکسان استفاده شود و افراد از یک  زبان منحصر به‌فرد استفاده کنند تا نظم و ارتباط بهتری صورت گیرد. گرچه توصیف‌های عامیانه از قهوه باعث بهبود احساس ما می‌گردد اما باید توجه داشته باشید این مورد برای دیگر زبان‌ها موجب درک نادرست می‌شود. به‌عنوان مثال فردی که می‌گوید این قهوه بوی قهوه‌های مغازه کودکی‌هایم را می‌دهد، تنها توصیفی برای خودش ارائه می‌دهد و نمی‌توان از این توصیف جهت نوشیدن قهوه استفاده کرد!

منابع اصلی را فراموش نکنید!
هر واژه‌ای درWorld Coffee Research Sensory Lexicon دارای مرجعی می‌باشد و مرجع های حسی را نباید بنوشیم. اما مرجع‌های خوراکی را می‌توان با بوییدن، خوردن و نوشیدن احساس کرد و با تکرار این کار باعث تقویت طعم قهوه شد. باید توجه داشته باشید مرجع‌های حسی توجه به طعم قهوه ندارند، بلکه تنها توجه به آروما، و عطر قهوه در این مرجع‌ها مهم است.

دنیای شگفت انگیز قهوه

آروما چیست؟
اروما تشکیل شده از طعم دهنده‌هایی است که با زبان نمی‌توانیم آن را حس کنیم، برای تقویت مرجع‌های حسی شما می‌توانید قهوه را بر روی دستمالی قرار بدهید تا عطر آن متمرکز شود، سپس قهوه را بو کنید و دریافت خود را در یادداشتی بنویسید و این کار را تکرار کنید تا باعث تقویت مرجع حسی شما شود.

بافت قهوه
هنگامی که قهوه می‌نوشید سعی کنید به بافت آن توجه داشته باشید و متوجه شوید قهوه‌ای که مصرف می‌کنید سبک و نرم است یا متراکم و خامه‌ای؟ در این صورت به‌خوبی متوجه خواهید شد که قهوه موردنظر از کیفیت مناسبی برخوردار است یا خیر.

عطر وطعم قهوه بعد از نوشیدن چطور است؟
وقتی قهوه‌ای مینوشیم. عطر و طعم قهوه بعد از نوشیدن متفاوت است. حتی ممکن است طعم قهوه و عطر آن تا مدت‌ها در دهانمان باشد و ممکن است عطر آن، در هنگام صحبت کردن حس بویایی اطرافیان را در بر بگیرد یا طعم آن را نتوانیم تا مدت ها از یاد ببریم! همه این موارد به مراحل آماده شدن قهوه و نوع قهوه بستگی داشته و مسلما قهوه با کیفیت طعم ماندگاری خواهد داشت.

چرخه طعمی قهوه را تحلیل کنید!
همان‌طور که تا اینجا با چشیدن قهوه‌های متفاوت مرجع حسی، نوشیدنی و خوراکی خود را تقویت کرده‌اید و از واژه‌نامه و چرخه طعمی قهوه استفاده نموده‌اید، چرخه طعمی قهوه را تحلیل کنید و ببینید که طعم قهوه‌ها چگونه باهم تفاوت دارند.

واژه مخصوص به خودتان را داشته باشید
گاهی اوقات استفاده از واژه‌های تخصصی و جهانی حوصله سر بر و خسته کننده است و آن طور که انتظار می‌رود درک و حس ما را بیان نمی‌کند. شما میتوانید واژه مخصوص به خودتان را داشته باشید و با استفاده از آن احساس بهتری به خود منتقل کنید!

دنیای شگفت انگیز قهوه

رنگ‌ها را فراموش نکنید!
هرقهوه‌ای ممکن است رنگ متفاوتی داشته باشد. به‌طور مثال قهوه‌ای که اسید بیش‌تری داشته باشد رنگ آن تقریبا سبز است. البته بیش‌تر مردم تلخی قهوه را به ترشی آن ترجیح می‌دهند که البته با توسعه تجارت قهوه، قهوه ترش هم طرفداران بسیاری را پیدا کرده است. در نتیجه توجه به رنگ‌ها اطلاعات بسیار خوبی به ما خواهد داد.

کلام پایانی
در مطالب این صفحه درباره چرخه طعمی قهوه سخن گفتیم و اطلاعاتی مفید درباره این چرخه گردآوری کردیم و در آخر امیدواریم مطالب این صفحه برای شما مفید بوده باشد.

 

سوالات متداول

پاسخ به سوالات متداول در خصوص این مقاله

[wp-faq-schema accordion=1]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
فروشگاه
علاقه مندی ها
0 موارد محصول
حساب کاربری من